Vesten, broeken, sokken, dekbedden, warme chocomel - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Lisa, Leanda, Lisanne, Christel - WaarBenJij.nu Vesten, broeken, sokken, dekbedden, warme chocomel - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Lisa, Leanda, Lisanne, Christel - WaarBenJij.nu

Vesten, broeken, sokken, dekbedden, warme chocomel

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa, Leanda, Lisanne, Christel

11 November 2014 | Nicaragua, Estelí

Na het weekendje Ometepe zijn we de hele week naar stage gegaan (op maandag na natuurlijk). Alle drie vinden we steeds meer ons eigen plekje. Lisanne helpt in de klas (eerste graad), werkt in kleine groepjes of leest met verschillende kinderen. Christel helpt ook in de klas (eerste graad). De vakken taal en rekenen krijgen de leerlingen. Lisa geeft vooral één op één les en krijgt meestal dezelfde leerling(en) toegewezen. We merken nu aan het eind van onze reis dat we ons steeds meer gaan hechten aan de leerlingen en ons eigenlijk ook zorgen maken over hun toekomst. We zien dat veel leerlingen potentie hebben, maar geen kans krijgen. Dit is pijnlijk om te zien. Het onderwijs in Nicaragua is echt in ontwikkeling, maar naar onze mening niet goed in ontwikkeling. Een voorbeeld is dat kinderen van 6 jaar nog niet kunnen lezen en maar een paar letters kennen. En soms komt dit ook voor bij kinderen van 10 jaar…

Na een week stagelopen was ons plan om een weekend weg naar Estelí te gaan. Dit is een stad in het noorden van Nicaragua en ligt in de bergen. Wij kregen als tip om ook een bezoek te brengen en te overnachten in het natuurgebied ‘Miraflor’. Dat vonden wij een goed idee en gingen het hele weekend naar een ‘finca’ (boerderij) met luxe verblijfplaatsen. Wij hadden onze chauffeur weer geregeld en zeiden dat we naar Estelí gingen. Dit was ook wel zo, maar blijkbaar kennen we de omgeving toch niet heel goed. Onze verblijfplaats was nog een uur rijden van Estelí vandaan over onverharde wegen. Met een schuldgevoel en een beetje stress zaten we in de auto, maar gelukkig kwamen we veilig aan. De chauffeur kon gelukkig nog benzine verderop (lees: een kwartier rijden) kopen en was ook weer veilig in Granada thuis gekomen.
Het was wel even wat anders dan Granada: het was heel erg koud! Nadat we onze spullen naar de prachtige hut hadden gebracht en iets warmers hadden aangetrokken, kregen we avondeten. Met een bananenblad en een mooie bloem werd het bord eten mooi versierd. We waren erg moe na de week stage en de lange rit, dus hadden we een tour voor de volgende dag geregeld en gingen we naar bed. Zoals hierboven al staat was het erg koud, maar gelukkig hadden we een dik dekbed.

De volgende dag gingen we, na ons ontbijt en geknuffel met de puppies, een tocht maken door Miraflor. De gids vertelde van alles over bomen, planten en dieren. Het was erg interessant en de gids vond het zelf ook heel leuk. Bij een middelbare school kregen we een ijsje van de gids. Dit schepijs zat in een kartonnen doos met piepschuim. Het was een ontzettend lekker ijsje! Later zagen we ook de plant waarvan dit ijs was gemaakt. Ook zagen we in plaats van een fietsenstalling bij de school, een paardenstalling. Tijdens de tocht hebben we een holle boom gezien en de gids maakte een foto van de binnenkant. Erg apart om te zien! Helaas leven er ook grote mieren in Miraflor en dat heeft Lisa ook gevoeld. Erg handig om dichtbij een mierennest te staan. De steken trokken gelukkig na een paar minuten weg. Onze eindbestemming was één van de watervallen van Miraflor. De weg er naartoe was erg grappig. Dit was ook te zien aan de schoenen van Lisanne en Christel. Even in de modder staan of door het water lopen, in plaats van over de stenen. Bij één riviertje droeg de gids ons naar de overkant. Eenmaal bij de waterval aangekomen, hebben we een pauze gehouden en wat gegeten. De gids was ook best moe en vond het wel even lekker om te gaan liggen (slapen). Dit vonden wij niet erg. De waterval was mooi om te zien! Na de pauze gingen we teruglopen naar onze verblijfplaats. We moesten weer over een riviertje heen, maar dit keer over een wankel bruggetje (drie boomstammen en een touwtje). Lisa was als eerste aan de overkant en dat werd ook wel duidelijk: ze zag een gifgroene slang en moest hard gillen. Christel had wat moeite om naar de overkant te komen, maar gelukkig hadden we een lieve gids die haar goed hielp! Na een behoorlijke klim naar boven, waren we weer veilig terug en konden we gaan lunchen. Na de lunch zijn we gaan douchen (we hoopten op een warme douche, maar helaas), hebben we spelletjes gedaan en gelezen tot aan het avondeten. Na het avondeten nog een spelletje en werden we uitgenodigd om bij het kampvuur te komen zitten. We hebben nog gezellig gekletst met een Argentijnse die al voor anderhalf jaar op reis was. Wij hadden veel respect voor haar!

Op zondag gingen we na de lunch zelf een ochtendwandeling maken. Dit was ook wel erg nodig, want Christel had het er telkens over dat het zo koud was. We wilden naar het meer van Miraflor lopen. Dit hebben we ook gedaan, maar het meer was een beetje een tegenvaller. Ook tijdens deze wandeling presteerde Christel het weer om in de modder te gaan lopen. “De schoenen ga ik nu echt weggooien hoor”, waarop Lisanne en Lisa dan reageren: “Nee dat is zonde voor je andere schoenen. Wat maakt het nou uit met welke schoenen je naar stage gaat.” Tijdens deze tocht weer de mooie natuur gezien, aan onze lichamelijke conditie gewerkt en veel gelachen.
Het was weer tijd om na de lunch onze spullen in te pakken. We hebben nog een spelletje gedaan en wat gelezen. Na afscheid te hebben genomen van de mensen boerderij (inclusief twee keer een kus op de wang van twee Nicaraguanen), kwam onze lieve chauffeur ons ophalen en bracht ons veilig weer in Granada. We zijn erg blij met hem!

Vandaag weer begonnen met de stageweek. Aankomende woensdag gaan wij de wekelijkse pubquiz ‘organiseren’ bij een Engelse pub/restaurant. Winnen lukt ons niet, dus dan maar helpen met het uitdelen van de blaadjes en de punten optellen.

Hasta luego!

• 11 November 2014 - 16:06

Mirjam Van Den Berg:

Wat fijn om weer wat van jullie te horen dames, ik maakte me oprecht een beetje zorgen.
    En dan zo'n mooi verslag met bijzondere ontmoetingen in een zeer bijzondere omgeving.
    Bedankt dames, succes met de stage deze week!