Twee kanten van Nicaragua - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Lisa, Leanda, Lisanne, Christel - WaarBenJij.nu Twee kanten van Nicaragua - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Lisa, Leanda, Lisanne, Christel - WaarBenJij.nu

Twee kanten van Nicaragua

Door: Lisa en Christel

Blijf op de hoogte en volg Lisa, Leanda, Lisanne, Christel

14 September 2014 | Nicaragua, Granada

Bijna weekend! Laatste dagje Spaanse les van deze week. Nog één weekje les en dan hebben wij (als het goed is) ons certificaat binnen! Vrijdagochtend hadden we les. Tijdens de les hebben wij onze leerkrachten Spaans kwartet geleerd. Leuke onderbreking waarbij er veel is gelachen.
’s Middags gingen we naar een Nicaraguaanse basisschool. Toen wij daar aan kwamen, zagen we al gelijk dat de basisscholen erg nationalistisch zijn. De school herken je aan de blauw witte muren. Daarnaast hangt overal de Nicaraguaanse vlag. We zijn in verschillende klassen geweest om hier te kijken en om vragen te stellen aan de kinderen en de leerkrachten. De kinderen mochten zelf ook nog vragen stellen. Tijdens de pauze kregen we nog verdere informatie van onze leerkrachten en kwamen er veel kinderen bij ons zitten. Het is nog best lastig om gesprekken te voeren, maar de kinderen vinden onze uitspraak erg leuk en grappig.
’s Avonds zijn we nog een cocktail gaan drinken in de stad. Hierbij hadden wij ook kippetjes besteld. Wij kregen het niet helemaal op. Op dat moment kwam er een jongentje langs die vroeg of hij de kippetjes mocht. Deze hebben wij gegeven. De jongen was er erg blij mee, probeerde te bedanken en plofte neer tegen de muur. Ondertussen kwamen er drie zwerfhonden om hem heen zitten, at hij de kippetjes op en gaf de restjes aan de hond(en). Wij hadden al het vermoeden: hij pakte zijn lijmpotje uit zijn zak en begon te snuiven. In de stad lopen veel kinderen rond die deze verslaving hebben helaas.

De volgende dag zijn wij, samen met een ander Nederlands meisje, naar het Apoyo meer geweest. Dit is een kratermeer waar gezwommen kan worden. Het was hier erg mooi: helder water en veel bomen. We hebben hier lekker gezwommen, gezond en pizza gegeten. Het was een heerlijke ontspannen dag! ’s Avonds zijn we gaan eten in de stad en hebben we spelletjes gedaan. Het etentje en de terugrit met de taxi was in totaal €5,90. Een koopje!

De afgelopen week zijn er veel voorbereidingen geweest voor de onafhankelijkheidsdag van Nicaragua. Wij denken dat deze dag morgen wordt geopend met een optocht. Ook bij deze voorbereidingen zie je dat Nicaragua erg nationalistisch is ingesteld. Op de terugweg van het Apoyo meer zagen wij langs de weg al veel Nicaraguaanse vlaggetjes hangen. Morgen gaan wij een kijkje nemen in de stad en willen we naar een ander zwembad gaan.

Hasta Luego!

• 14 September 2014 - 09:06

Mirjam Van Den Berg:

Prachtige belevenissen weer dames, en zo beeldend beschreven. Fijne zondag. Nog een weekje "een beetje relaxed" en dan moet het echte werk aanvangen: STAGE.
    Tot de volgende keer!

• 14 September 2014 - 12:31

Irene:

Leuke verhalen weer. En wat Mirjam zegt, beeldend geschreven.
    Geniet inderdaad nog maar even van het relaxen voor de stage echt begint.

Fijne zondag.

Dikke kus.